free website creator

RONDREIS ZUID-ITALIE & SICILIE

Maandag. Schiphol, Napels

Om 08.30 uur op weg naar de P3 parkeergarage op Schiphol P3. Onderweg een kleine file. Op het P3 parkeerterrein kentekenplaat herkenning en dan de nieuwe parkeergarage in en de auto geparkeerd. Met de shuttlebus naar vertrekhal 1. Het inchecken gaat vlot. Daarna naar de beveiligingspoortjes. Dit gaat moeizaam door al die controles. Op weg naar gate E21. We maken er kennis met KRAS reisleidster Henriette. Om 11.45 uur boarden. Om 12.40 uur vertrekt het vliegtuig, vlucht HV6411 naar Napels. Een vliegreis van ca. twee uur. Aankomst in Napels om ca. 14.45 uur. Koffers ophalen en wachten op de touringcar. Het programma is gewijzigd: vanmiddag al bezoeken we Napels. In het centrum van Napels maken we een 2 uur durende wandeling. Na het bezoek aan Napels reizen we naar het 1e overnachtingsadres: Hotel Giulia te Qualiano Napoli. Na het inchecken is er 20 minuten rusttijd alvorens te gaan eten. Het avondeten ervaren wij als matig.

Dinsdag. Napels, Sorrento. Napels (50 km.)

Om 07.00 uur opstaan en even later naar het restaurant voor het ontbijt. Om 08.30 uur vertrekt de touringcar naar Sorrento. Onderweg wordt er gestopt bij een schitterend uitzichtpunt over Capri. Mooi weer overigens. Daarna door naar Sorrento. Aldaar kun je er tot 16.00 uur op eigen gelegenheidrondwandelen. We bezoeken een de hoger gelegen wandelpromenade en verblijven er een tijdje. Genietend van de rust en het mooie uitzicht. Ook bezoek aan het drukke toeristencentrum. In restaurantje 'Manneken Pis', jawel!, gebruiken we een eenvoudige lunch. We slenteren door het centrum en vervolgens terug naar de wandelpromenade waar we de geruime tijd ontspannen doorbrengen op een bankje. Om 15.15 uur wandelen we terug naar de touringcar die ons om 16.00 uur komt ophalen. Om 17.40 uur zijn we weer terug in Hotel Giulia te Qualiano Napoli. Het avondeten is ervaren wij helaas weer als matig.

Woensdag. Napels, Pompeii, Amantea (308 km.)

Om 06.45 uur opgestaan. Om 07.30 uur ontbijten. Somber nat weer, stortbuien en is er onweersgerommel. Om 08.30 uur op weg naar Pompeï. Een rit van ongeveer een uur. Vrijwel de hele rit regen. Tegen 11.00 uur zijn we op de plaats van bestemming. Nadat Henriette het e.e.a. heeft geregeld gaan we naar de ingang van het complex. Inmiddels is het droog en wordt het warm. Een boeiend bezoek; de moderne beelden vond ik niet op het complex thuishoren. Immers, het heeft helemaal niets met Pompeii te maken. Om ca. 12.50 uur is het bezoek weer voorbij. Lunchen in een nabijgelegen restaurant. Om 15.00 uur vertrekt de touringcar naar ons volgende overnachtingsadres. Grotendeels over de autostrada en het laatste traject binnendoor via een fraaie bergachtige omgeving. Om 18.20 uur arriveren we bij Hotel Turium te Santa Maria del Cedro. We worden er op een welkomstdrankje en hapje vergast. Leuk! Een prima kleine kamer met weinig ruimte om de koffers uit te pakken wordt de onze. Daarna wandelen we een stukje door een mooie omgeving, vrijwel aan het strand. Het avondeten is goed en overvloedig. Een gezellige sfeer tussen gasten en personeel.

Donderdag. Amantea, Cefalù, Palermo (389 km.)

Om 06.30 uur opgestaan en om 07.15 uur ontbijten. Het weer op dit vroege tijdstip vochtig en nevelig. Het heeft vrijwel de hele nacht gegoten. Er volgt een redelijk vlotte reis over de autostrada met vooral heel veel regen en soms een zeer dichte mist op het hoger gelegen traject. Een mist die zelfs deels in de vele tunnels hangt! Nooit eerder gezien. Een vlotte overtocht naar Messina (Sicilië). Somber regenachtig weer. Lunchen te Finale di Pollina. Lekker en veel te veel! Door naar het toeristenplaatsje Citta di Celafù waar we kunnen gaan wandelen. Somber weer maar dit wordt steeds beter. Na dit bezoek reizen we verder langs de kust naar Hotel Solunto Mare te Casteldaccia, gelegen aan het strand. Een mooie kamer met uitzicht op zee, Wauw! Avondeten om 20.00 uur. Een gezellig en uitstekend diner.

Vrijdag. Palermo, Monreale, Agrigento (144 km.)

Om 06.30 uur opgestaan, ontbijten om 07.00 uur en afreis om 07.45 uur. Allereerst naar Monreale. Een zeer drukke spits in Palermo. Monreale ligt even buiten deze stad. Aankomst om ca. 09.10 uur. Bezoek aan Monreale de moeite waard. Schitterende kathedraal.

Om ca. 12.00 uur rijden we terug naar Palermo om er de Palatijnse Kapel te bezoeken. Erg druk en bij de toegang een beveiliging à la Schiphol! Een werkelijk schitterende kapel. Indrukwekkend. Daarna volgt een fikse wandeling door het oude centrum, langs het Noormannenpaleis en door een fraai park naar de kathedraal. Fraai van buiten en wat ingetogener van binnen. Vandaar lopen we naar het operagebouw. Lunchen doen we op het terras van een cafetaria aan de Via Volturno. gevolgd door bezoek aan de kleurrijke markt in de Porta Carini. Terug naar Operagebouw. Om 16.00 uur vertrekt de touringcar naar Agrigrento. Route door een mooi bergachtig gebied. Onderweg een korte pauze bij een benzinestation met mini-restaurant en winkel. Om 19.10 uur zijn we bij ons volgende hotel 'Grand Hotel Mosè' te Agrigento. Welkomstdrankje met chips etc. Leuk. Wij krijgen een mooie rustige kamer. Om 20.00 uur avondeten in het grote drukke restaurant. Lekker eten.

Zaterdag. Agrigento, Piazza Armerina, Catania (192 km.)

Om 06.15 uur opgestaan en ontbijten om 07.00 uur. Om 08.00 uur vertrekken we naar de tempelruïnes van Agrigento waar we om 08.45 uur arriveren. Een ca. 2,5 uur durend bezoek aan dit indrukwekkende complex. Daarna rijden we een flinke afstand door een prachtige omgeving naar Villa Romana del Casale te Armerina waar wij het complex met de mozaïek vloeren bezoeken. Een fraai overdekt complex met verhoogde vloeren zodat de mozaïek vloeren niet (verder) worden beschadigd door de vele bezoekers. Om 16.00 uur vertrekt de touringcar naar ons volgende hotel te Zafferana Etna. Onderweg bezoek aan een honingmakerij waar ook olijven, likeuren enz. wordt verkocht, niet zover vanaf ons volgende hotel. Hierna vervolgen we onze weg naar hotel Primavera dell' Etna te Zafferana Etna welke we in 10 minuten bereiken. We zullen hier tweemaal overnachten. We krijgen een fraaie ruime kamer met een schitterend uitzicht over de omgeving en een ruim terras. Om 19.40 uur gaan we uitzoeken waar het restaurant is. Een prima en gezellig diner volgt.

Zondag. Etna, Taormina, Catania (64 km.)

Om 06.35 uur opgestaan, ontbijten om 07.30 uur. Mooi weer, volop zon. Om 08.15 uur vertrekt de touringcar naar de Etna waar we na korte tijd arriveren. Het is er nog niet druk. Als we de touringcar zijn uitgestapt blijkt dat er een ijskoude harde wind waait op 2.200 m. We besluiten niet met de kabelcabine naar boven te gaan of nog verder met de daarvoor geprepareerde voertuigen. Verblijf in het restaurant en af en toe de snijdend koude wind trotserend om foto's te maken. We hebben hier aardig wat cappuccino's naar binnen gewerkt! Om 12.15 uur vertrekken we naar ons lunchadres Agriturismo il Limoneto te San Leonardello. Schuin tegenover de steile toegangsweg staat een beeld van Padre Pio. Een uitstekend verzorgde lunch op een toplocatie! Om 15.00 uur vertrek naar Taormina waar we een dik half uur later arriveren. Met een shuttlebusje worden we nabij het stadsspoortje afgezet. Tot 17.45 uur kunnen we er rondkijken. Druk, toeristisch en warm. Met de gereserveerde shuttlebus naar de touringcar en om 18.00 uur rijden we terug naar ons hotel waar we om ca. 18.40 uur arriveren. Om 20.00 uur avondeten. Goed eten en gezellig.

Maandag. Bezoek aan Catania en terug naar huis.

Om 09.00 ontbijten en om 10.10 uur vertrekken we naar Giardini Naxos alwaar een aantal medereizigers met een verlengde vakantie naar hun hotel worden gebracht. Daarna houden we een uitgebreide koffiepauze op een terrasje aan de kust  met fraai uitzicht. Hierna volgen we een fraaie route langs de kust richting Taormina. Ciro laat de tank van de touringcar vullen en dan volgt de rit naar San Leonardello waar we bij Agriturismo il Limoneto de lunch weer gebruiken. We brengen geruime tijd in deze aangename omgeving door. Gezellig weer. Na een hartelijk afscheid van Daniela, de kokkin, vervolgen we onze reis naar Catania alwaar we tussen 16.00 – 17.00 uur het fraaie centrum kunnen bezoeken. Mooie kathedraal, universiteit en gymnasium. Vervolgens worden we in een half uurtje naar het vliegveld gereden. Als we onze koffers hebben is het afscheid nemen van chauffeur Ciro. Een vriendelijke man en kundig chauffeur.

Twintig minuten wachten totdat de incheckbalie opengaat voor vlucht HV5218 naar Amsterdam.

Na het inchecken volgt de safety check en daarna begint het wachten. Onze vlucht vertrekt om 20.07 uur; de stoel voor mij blijf leeg, wel zo prettig. Om 23.15 uur zijn we op Schiphol geland en dan op weg naar de bagagebanden. We hoeven er niet lang op onze bagage te wachten. We nemen afscheid van onze reisgenoten en lopen vervolgens naar de shuttlebus die ons naar parkeerterrein P3 brengt. Bagage inladen en dan op weg naar huis. Even na middernacht rijden we over stille wegen terug naar huis. Einde van een boeiende en ook pittige reis.