web building software

GOZO 1996

8e dag. Van Malta naar Gozo
In het havenplaatsje Mgarr op Gozo worden we opgewacht door een taxibusje die ons snel via Victoria naar Marsalforn brengt en ons afzet voor Peprose Court. We worden vriendelijk ontvangen door uitbaatster Rose.

Het appartement op zich ziet er fantastisch uit. Modern ogend en bijna net zo groot als onze flat thuis. Twee riante slaapkamers, zit-/eetkamer annex keuken, ruime douche-/toiletruimte met ligbad. Ons appartement ligt op de 4e etage is met een lift bereikbaar. Trappenhuis nogal gehorig. Wat ik pas de volgende dag zal merken is, dat we enorm veel overlast hebben van het vele verkeer dat zich door de nauwe straat perst. We zitten vlakbij de boulevard en het kleine kiezelstrand. Wat in dit appartement ontbreekt is een adapter voor het stopcontact. Videobatterijen opladen m.b.v. scheerstopcontact in de badkamer!

Omdat we beiden ziek zijn geworden: mijn vrouw oogontsteking aan beide ogen waarschijnlijk dankzij het zwembadwater en griepverschijnselen dankzij een koortsige, zieke passagier in de bus van Valleta naar Bugibba die ons kennelijk heeft besmet, beginnen we onze bezoek aan Gozo met een bezoek aan de polikliniek voor de oogproblemen. Na een uur tevergeefs op bus 21 te hebben gewacht maar een taxi genomen. E.e.a. wordt nagekeken, een verwijsbriefje voor het General Hospital en een recept voor Castle Farmacy (apotheek). Vandaag halen we ons avondeten bij een soort snackbar. We hebben niet veel trek.

9e dag. Gozo. Marsalforn / Victoria
Om 09.15 uur snel naar het busstation en bus 21 arriveert deze keer wel en even na 09.30 uur zijn we in Victoria. Even zoeken en vragen hoe te lopen en even later zijn we bij de receptie van het ziekenhuis. Na even heen en weer gevraag door de receptionist, blijkt de oogarts er pas om 12.00 uur te zijn. Dan moeten we terugkomen. Nog twee uur zien te doden. Terug naar het centrum, rondkijken, en het bezoeken van de St. George Basiliek. Imposant. Slenteren tussen de marktkraampjes en vervolgens drinken we een cappuccino op een piepklein terrasje aan de drukke Republic Street. Nog een uur te overbruggen. Rustig richting ziekenhuis wandelen en op een bankje in de Arch Bishop Petro Pace Street van het uitzicht zitten genieten. In het ziekenhuis zijn we om ca 13.00 uur aan de beurt en worden we behandeld voor de infecties Vrijwel zeker te danken aan het met open ogen onderwater zwemmen in het enige zwembad(je) waar we zijn geweest: (Sunseekers, Bugibba!). Recept meegekregen, instructies en weg is deze drukke man. Bij Castle Farmacy moeten onze recepten worden ingeleverd voor medicijnen. Het ene medicijn is er wel, het andere niet. dus in de namiddag nog een keer terug naar de apotheek.

Avondeten op het appartement: brood met jam, thee. We hebben absoluut geen zin in wat anders.

10e dag. Gozo. Marsalforn / Victoria.

Allereerst onze ogen verzorgen. Ziet er bij mij al goed uit, bij mijn vrouw al wat beter, hoewel ze nog steeds kleine rode oogjes heeft. Maar ja, bij haar was het dan ook een stuk heviger.

Vandaag word de eerste dag op Gozo die niet in het teken van dokter, ziekenhuis en apotheekbezoek staat. We gaan naar Victoria, ik wil er nog wat filmen en fotograferen en de citadel bezoeken. Tegen 09.30 uur komt de bus eindelijk en om 10.00 uur zijn we in Victoria. Eerst naar de Arch Bishop Street gewandeld, alwaar je een fraai uitzicht op de citadel hebt en vervolgens via het grote parkeerterrein, Main Street en Republic Street naar de Citadel op Castle Hill. Daar een poosje rondgelopen, genoten van het spectaculaire uitzicht en dan weer terug naar het busdepot aan Main Gate Street. Bus 21 vertrekt 12.10 uur en even naar 12.30 uur zijn we weer in Marsalforn. Wat drinken, ogen indruppelen en vervolgens gaan rusten. We zijn bekaf van dit simpele uitstapje. Rond 16.00 uur een rondje door Marsalfom gemaakt, wat gefilmd en gefotografeerd. Verder relaxen. Mijn ontstoken linkeroog is vrijwel beter.

Avondeten: bij Smiley's voor alle twee een fishburger en een cheeseburger gehaald. We krijgen het maar met moeite naar binnen zo beroerd voelen wij ons.

11e en 12 dag. Gozo. Marsalforn.
De hele dag ziek op bed! Doodmoe, rillerig en tot niets in staat. Ons verblijf op Gozo hadden we ons écht anders voorgesteld!

13e dag. Gozo. Marsalforn / Qawra Tower / Azure Window / Gharb / Ggantija Tempels.
Om 08.00 uur opgestaan. Nog geen verbetering qua gezondheid maar we gaan wel op stap! 's Middags dan maar weer uitzieken. We hebben dan tijdens de Gozo vakantie de twee belangrijkste items gezien: de citadel en de Ggantija tempels. Even na 09.00 uur naar het busstation. Wachten op de bus. Een taxichauffeur benadert ons. Of we met zijn taxi willen. Afgewezen. Even later komt hij weer: of we voor ML 0,25 p.p. naar Victoria willen worden gereden met nog twee andere passagiers. Dat wel. Onderweg doet hij ons een aanbod, nadat hij had gehoord dat we ziek zijn en nog niets van het eiland hebben gezien behalve de apotheek, de polikliniek en het ziekenhuis. Voor ML 12,00 een 4-uurs toer over het eiland. Zoveel heb ik niet bij me. Wel ML 9,00. Kan ook, een wat kortere toer, zeg maar wat jullie willen zien. De beide Britse girls worden afgezet in Victoria en wij gaan met Ronnie en zijn luxe witte Mercedes op stap! We rijden eerst naar Fungus Rock. Onderweg passeren we het restant van het Romeins aquaduct naar Victoria. Prachtige ongepolijste natuur bij Fungus Rock. Aldaar ook te zien Qawra Tower en Azure Window. Imposant gezicht. Nabij Gharb gaan we een fraaie kerk bezichtigen, de Ta'Pinu. Gozo's trots, ook omdat de paus er enige jaren terug een bezoek heeft gebracht. Schitterend geheel. Er zijn o.a. relikwieën te bezichtigen van mensen die een wonderbaarlijke genezing of anderszins hebben ervaren. Ikzelf kan dit binnen niet gaan bekijken omdat ik niet voldoende gekleed ben. Na dit bezoek rijden we naar Victoria en vandaar naar een schitterend uitzichtpunt over deze stad. We gaan verder naar de Ggantija Tempels, een ca 5500 jaar oud complex. Toegang ML 1,00 p.p. Boeiend om te zien. Omdat het nog vroeg in de morgen is, zijn we er voor de drukte. Wel zo prettig. Na het bezoek aan de Ggantija Tempels bezoeken we een oude windmolen en vandaar terug naar Marsalforn waar we voor de deur van Peprose Court worden afgezet. Ik even naar boven om geld te halen. ML 10,00 aan Ronnie gegeven (f 50,-). Niet te duur voor een privé-excursie van anderhalf uur. Een onverwacht uitstapje, privé-chauffeur/gids, luxe auto! Wat wil je nog meer. Om 11.00 uur zijn we terug. Alles wat ik wilde zien op Gozo hebben we nu gezien. Leuk!

14e dag. Gozo. Marsalforn.
Onze laatste dag op Gozo. En een zeer rustige dag. 's Middags pakken we alvast het meeste van onze spullen weer in. Een avondwandeling door Marsalforn. We komen moe terug op ons appartement. Tussen 19.00 en 20.10 uur op een terras van een groot restaurant zitten eten. Niet de goedkoopste. We bestellen lamb chobs + patat + sla. Het lamsvlees valt tegen. Veel vet en taai. Een groot deel van mijn vlees aan een dankbaar kattenbeest gevoerd. Nog een stukje gelopen en weer terug naar het appartement. Restant bagage inpakken.

15e dag. Gozo. Marsalforn / Malta, Luqa Airport / Nederland, Schiphol.

Om 05.20 uur naar beneden waar de taxichauffeur al staat te wachten met zijn busje. Een snelle rit over het nog donkere eiland naar Mgarr waar de ferry naar Malta al ligt te wachten. Om 06.00 uur vertrekt de boot, de oversteek duurt ongeveer 25 minuten. Op Malta staat een luxe zwarte Mercedes met chauffeur al op ons te wachten. Als een waar coureur loodst hij zijn wagen door het al steeds drukker wordende ochtend verkeer. Om 07.17 precies worden we voor de ingang van Luqa Airport afgezet. We staan al in te checken als de Connection Travel hostess ons ontdekt. Even een praatje gemaakt, door de paspoortcontrole naar de wachtruimte. Net als op Schiphol zijn de artikelen in de belastingvrije shops niet echt goedkoop! Rond 09.00 uur mogen we ons vliegtuig in, een van Slovenië geleaste Airbus. Ruim van binnen, veel beenruimte. Wel zo prettig. We vertrekken uiteindelijk pas om 09.45 uur vanwege de ochtendspits in het Europese luchtruim. Voorspoedige reis, maaltijd aan boord. Omdat we via Brussel vliegen komen we ook over Den Haag, zodat we onder ons Scheveningen zien liggen, waarbij de pier goed in beeld komt. Om 12.40 uur landen we op Schiphol.

Wilt u zien hoe deze reis er uit zag, zie dan onder Foto & Video Europa.