mobile friendly website template

BEIJING

Dag 2 - 2007 09 01
Om ca. 14.08 uur aankomst op Beijing International Airport. De paspoortcontrole duurt weer vreselijk lang. Door officials worden we van de ene naar de andere controlepost gestuurd met als resultaat dat we als een van de laatsten door de paspoortcontrole gaan! Eindelijk door naar de bagagebanden en dan door de groene uitgang omdat we niets hebben aan te geven. Dan sluiten we ons aan bij de andere deelnemers aan deze rondreis welke door de gids in Beijing, Lu, en Josephine worden verzameld. Als de groep compleet is rijden we met de touringcar naar de prachtige Tempel van de Hemel. Deze tempel, gelegen in een groot park, dateert uit de 15e eeuw (vroeger kwam de keizer hier eens per jaar bidden voor een goede oogst) en is de moeite waard meer dan waard. Dit jaar kunnen we het fraai gerenoveerde gebouw wel zien. Wellicht door tijdgebrek dankzij de vertraging, slaan we het plateau met het 'middelpunt van de wereld' over.

Om 17.30 uur met de touringcar naar hotel Traveller's Inn waar we de komende 3 nachten verblijven. Het laatste stukje moeten we naar het hotel lopen, omdat de touringcar de smalle straat niet in kan waaraan het hotel is gelegen. We hebben een nette verzorgde kamer. Geen flesjes water aanwezig. Een uur later gaan we met het reisgezelschap eten in het restaurant. De kwaliteit van het avondeten is redelijk. Daarna een kort wandelingetje in de straat gemaakt.

Dag 3 - 2007 09 02

Prima verzorgd ontbijtbuffet in het hotel restaurant.

Om 10.20 uur ontmoeten we onze vriendin Anna bij de receptie. Een warm weerzien met mijn lieve vriendin. We lopen naar het einde van de straat en hebben vlot een taxi die ons naar de Verboden Stad rijdt. Na het verlaten we de taxi moeten nog een stuk lopen naar de ingang tot de Verboden Stad. Toegang tot de Verboden Stad is Yuan 60 p.p. We bezoeken ook het complex met de 9-drakenmuur. Absoluut de moeite waard. Vandaag heel wat tentoonstellingen in diverse gebouwen bezocht. Om 16.00 uur sluit het complex met de 9-drakenmuur en verlaten we dit vrijwel als laatsten. Dan lopen we terug naar het punt waar we vanmorgen binnen zijn gekomen. Wat onweersgerommel is hoorbaar en er steekt een verkoelende briesje op. Het is een flink eind lopen naar het punt waar de taxi's mogen stoppen terwijl. Snel hebben we een taxi die ons naar het hotel terugrijdt. Om 17.40 uur moet Anna gaan en breng ik haar naar het einde van de straat waar ze snel een taxi heeft. Een knuffel en dan vangt haar thuisreis naar Tianjing aan.

Dag 4 - 2007 09 03

Net als gisteren nemen we geen deel aan het excursieprogramma omdat we met vrienden op stap gaan. Om 09.00 uur arriveert Yu, die een student is van mrs. Yang, bij de receptie. Na een taxirit van een half uur zijn we bij het Zomerpaleis. We lopen het park in, gaan vervolgens naar links en lopen langs de oever van het fraaie Kunmingmeer naar de 17-bogenbrug en komen via deze brug op het eiland. Vandaar nemen we de boot die later afmeert nabij de marmeren boot. Als we in de omgeving van de marmeren boot rusten belt mrs. Yang dat zij en haar 5-jarige dochter Manman zijn gearriveerd. 10 minuten later is er een hartelijk weerzien met mrs. Yang en haar dochtertje. We wandelen een stukje over de 6-bruggen dijk en weer terug naar de marmeren boot. In een fastfood restaurantje gebruiken we ons middagmaal gevolgd door een wandeling we door de lange corridor. Deze is fraai gerestaureerd. Yu en ik gaan gaan samen naar boven en genieten er van een prachtig uitzicht over het Kunmingmeer. We nemen daarna een makkelijke weg terug naar beneden.

Als we de dames weer hebben gevonden lopen we naar een deel van het Zomerpaleis waar zelfs ik nog nooit ben geweest. Betoverend mooi hier. Na hier een poosje te zijn gebleven verlaten we het fraaie Zomerpaleis. Met een lokale bus en een taxi gaan we naar een chic restaurant alwaar we ons avondmaal gebruiken. We hebben er heerlijk gegeten in een gezellige warme sfeer. Maar aan alles komt een eind. Met de taxi naar ons hotel, Yu stapt onderweg uit. In het hotel wisselen we cadeautjes uit. Dan moeten we ook van Yang en Manman afscheid nemen. Ik begeleid hen naar het einde van de straat waar zij al snel een taxi hebben. We kunnen terugkijken op een geweldige dag.

Dag 5 - 2007 09 04
Prima verzorgd ontbijtbuffet in het hotel restaurant. We sluiten ons weer bij het reisgezelschap aan. Om 11.30 uur wandelen we naar de bus die nabij het begin van de smalle straat staat te wachten. In 40 minuten rijdt de touringcar ons naar het Zomerpaleis. Jawel! Een wandeling langs het Kunmingmeer via de lange corridor. Om 14.30 uur verlaten we het Zomerpaleis en vertrekken we per touringcar naar Beijing International Airport voor onze vlucht naar Xi'an. We arriveren er om 15.15 uur. Na een poosje wachten kunnen we door de veiligheidscontrole. Daarna lopen we naar gate 047. Om 17.00 uur brengt de shuttlebus ons naar de Airbus 300/600. Het is een eind rijden naar dit toestel. Om 17.30 uur vangt de vlucht naar Xi'an aan. Onderweg wordt er een warme maaltijd verstrekt.